Klopsiki po czirpansku


Poszukując przepisów na mniej znane bułgarskie potrawy, trafiłam na klopsiki po czirpansku (кюфтета по чирпански). Uwielbiam dania jednogarnkowe, od razu więc nabrałam na nie ochoty.

Nazwa potrawy pochodzi od miasteczka Czirpan, znajdującego się na Nizinie Górnotrakijskiej, ok. 50 km od Płowdiwu.

Jak to zwykle bywa z takimi daniami, przepisów na nie jest mnóstwo. Ja opierałam się na tym, nieznacznie go zmieniając. Mnie bardzo smakowało. i myślę, że każdy fan klopsików będzie usatysfakcjonowany.

Czirpan - dom poety Pejo Jaworowa, źródło

Składniki

na klopsiki:
500 g mięsa mielonego
1 cebula
1 jajko
suchy chleb
sól, pieprz, słodka papryka, cząber

na sos:
 2 średnie marchewki
puszka pomidorów lub 4 pomidory
1 zielona/czerwona papryka
2 cebule
2 ząbki czosnku
3-4 duże ziemniaki
seler
pieprz, sól, słodka papryka, cząber
Przygotowanie

1. Przygotowujemy klopsiki – mięso mieszamy z jajkiem, posiekaną cebulą, przyprawami i suchym chlebem. Jeśli wolimy możemy dodać bułeczkę zamoczoną w mleku lub bułkę tartą.

2. Formujemy ok. 15-18 klopsików, oprószamy je mąką i smażymy, aż staną się lekko brązowe. Przekładamy je do garnka.

3. Kroimy cebulę, czosnek, seler (ja pominęłam), marchew i paprykę. Przed włożeniem do garnka można je podsmażyć, ale nie jest to konieczne.

4. Dodajemy pomidory z puszki lub pokrojone świeże pomidory. Jeśli wybieramy świeże, powinniśmy je najpierw dusić pod przykryciem ok. 15 minut.

5. Dodajemy cząber, słodką paprykę i pieprz. Solimy dopiero pod koniec.

6. Dolewamy ok. 1 litra gorącej wody i gotujemy. Gdy składniki będą prawie miękkie, dodajemy ziemniaki pokrojone w kostkę. Gotujemy całość ok. 30 minut, aż ziemniaki będą miękkie, a smaki się pięknie połączą.

7. Zagęszczamy sos. Klasycznie robi się to mąką, ale równie dobrze można dodać śmietankę.

8. Posypujemy pietruszką, którą ja zastąpiłam szczypiorkiem.

Smacznego!



Komentarze

  1. O, dawno jakoś nie było przepisów! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmm... przypominają mi jakąś węgierską potrawę... Ciekawe danie, takie trzy w jednym :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jako fanka klopsików zapisuję przepis! Zaraz po sernikach dodam sobie chyba klopsiki jako ulubione danie, szkoda, że jakoś ich nie mogę połączyć, chociaż sernik z mielonego? Nie, chyba nie :))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty